بخت بلند ناسا در استقرار موفقيتآميز بادبان خورشيدي
اولين بادبان خورشيدي ناسا كه تاكنون استقرار آن، عملياتي شكستخورده محسوب ميشد، با موفقيتي غيرمنتظره در مدار پايين زمين مستقر شد.
پس از گذشت يك ماه از ناكامي نانوماهواره «NanoSail-D» در خروج از ماهواره
مادر، خروج خود به خودي اين نانوماهواره از ماهواره «FASTSAT» طي هفته
گذشته، تعجب مهندسان مركز پرواز فضايي مارشال ناسا را برانگيخت.
بخت زماني با ناسا يار
بود كه در 20 ژانويه، پس از يك شمارش معكوس سه روزه، بادبان پليمري 9.5
متر مربعي فوقالعاده نازك كه توسط نانوماهواره حمل ميشد، در فاصله 650
كيلومتري زمين برافراشته شد و براي 120 روز در اين مدار خواهد ماند.
نانوماهواره NanoSail-D
يكي از شش نمونه محموله علمي فناوري ناسا در ماهواره FASTSAT بود كه در
نوامبر 2010 به فضا پرتاب شد. خروج اول در ششم دسامبر انجام شد؛ اما
NanoSail-D نتوانست از ماهواره مادر جدا شود.
اكنون پس از آزادسازي
موفقيتآميز هفته گذشته، اين نانوماهواره ميتواند با موفقيت اهداف خود را
دنبال كند.
ماه ژوئن گذشته ژاپن
توانست براي اولين بار يك بادبان خورشيدي را در فضا مستقر كند.
با سلام وبلاگی که پیش روی شماست وبی است با اطلاعات علمی با توجهی خاص به علم نجوم!