ناسا موفق به پرتاپ نانوماهواره از يك ميكروماهواره در فضا شد!

ناسا براي نخستين بار، يك نانو ماهواره را با موفقيت از يك ميكروماهواره آزاد پرواز به فضا پرتاب كرد.

به گزارش  (ايسنا) در اين عمليات كه ششم دسامبر رخ داد، نانو ماهواره «NanoSail-D » از ماهواره «FASTSAT » براي نمايش توانايي ناسا در استقرار يك «كيوب‌ست» (ماهواره كوچك مكعبي شكل)، از يك ميكروماهواره مستقل در فضا جدا شد.

نانو ماهواره‌ها يا كيوب‌ست‌ها معمولا از طريق سيستمي موسوم به استقرار دهنده مداري پلي-پيكو ماهواره (P-POD) پرتاب و مستقر مي‌شوند كه اين سيستم بر روي وسيله پرتاب بطور مستقيم نصب شده است.

به گزارش ايسنا اين اولين باري است كه ناسا سيستم P-POD را روي يك ميكرو ماهواره براي پرتاب يك كيوب‌ست سوار كرده است.

FASTSAT كه مجهز به شش نمونه محموله علمي و فناوري شامل ماهواره NanoSail-D است، روز جمعه 19 نوامبر از جزيره كدياك در آلاسكا به فضا پرتاب شد.

پرتاب موفق NanoSail-D نشان دهنده توانايي عملياتي FASTSAT به عنوان يك وسيله مستقل مقرون بصرفه براي قرار دادن ايمن محموله كيوب‌ست در مدار است.

در صورتي‌كه استقرار با موفقيت صورت بگيرد، NanoSail-D با توجه به شرايط جوي بمدت 70 تا 120 روز در مدار پايين زمين خواهد ماند.

ماری غول پیکر بر روی خورشید

ماری غول پیکر بر روی خورشید

ماری غول پیکر بر
 روی خورشید
همشهری آنلاین:
رصدخانه "سولار داینامیک" ناسا از ماری غول پیکر در حال لغزیدن بر روی بخش جنوب شرق ستاره عظیم خورشید عکسی جالب توجه به ثبت رساند

آنچه در این تصویر به یک مار بزرگ نسبت داده شده است در واقع حلقه‌ای مغناطیسی از گازهای جرمگین است که بر روی سطح خورشید، معلق قرار گرفته است.

این رشته مار مانند که برای اولین بار طی هفته گذشته توسط فضاپیمای استریو-B ناسا در بخش شرقی خورشید مورد توجه قرار گرفت، نشانه‌هایی از بی ثباتی در سطح خورشید را نمایان کرده و امکان بروز فورانی شدید را آشکار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، فوران شدید شعله‌های خورشیدی و امواج مغناطیسی در ماه آگوست دو موج باردار الکتریکی را به سوی زمین فرستاد که این امواج منجر به شکل گیری صحنه‌های شگفت انگیزی از شفق‌ها در شب‌های آسمان شمالی زمین شدند، آیا این مار غول پیکر که طول آن در حدود 700 هزار کیلومتر تخمین زده شده است، فاصله‌ای در حدود دو برابر فاصله ماه تا زمین، نیز تاثیری مشابه بر روی آسمان زمین خواهد داشت؟

متخصصان در پاسخ به این سئوال اعلام کرده‌اند این فوران در حال حاضر رخ داده است و به نظر نمی‌آید هیچ تاثیری بر روی زمین از خود به جا بگذارد.

جابه‌جايي انرژي در خورشيد با ماده تاريك

محققان موسسه فيزيك ذرات (IFIC) و گروه‌هاي اروپايي ديگر در تحقيقات خود در مورد تاثير وجود ماده تاريك در خورشيد دريافته‌اند ذرات كم جرم ماده تاريك مي‌توانند انرژي را از هسته خورشيد به بخش‌هاي بيروني آن منتقل كنند كه بر كيفيت نوترينوهايي كه به زمين مي‌رسند تاثير مي‌گذارد.

 مشاهدات فيزيك نجومي نشان مي‌دهد كه كهكشان ما در يك هاله ذرات ماده سياه قرار دارد. با توجه به مدل‌ها، برخي از اين ذرات از جمله «ذرات عظيم با تعامل ضعيف» (WIMP) هستند كه تعامل ضعيفي با ساير ذرات معمولي مانند اتم‌ها دارند و مي‌توانند درون ستاره‌ها پديد آيند.

هنگامي كه WIMP ها از خورشيد عبور مي‌كنند قادرند اتم‌ها را شكافته و انرژي آزاد كنند.

اين مساله باعث جلوگيري از گريز آنها از نيروي گرانش خورشيد شده و آنها را به دام مي‌اندازد.

دانشمندان بر اين باورند كه بخش اعظمي از ذرات ماده تاريك در هسته خورشيد جمع شده‌اند، اما در چرخش بيضويشان به قسمت‌هاي بيروني‌تر نيز رفته و با اتم‌هاي خورشيدي به تبادل مي‌پردازند. در اين شرايط، WIMP انرژي را از هسته مركزي سوزان خورشيد به بخش‌هاي جانبي خنك ‌تر منتقل مي‌كند.

اين مساله باعث خنك شدن هسته كه نوترينوها به دليل واكنش‌هاي هسته‌اي خورشيد در آنجا شكل مي‌گيرند مي‌شود.

به نقل از :ایسنا

جانداراني که بقايشان در گرو سم آرسنيک است!

محققان ناسا گونه‌اي از موجودات را يافتند که براي ادامه زندگي از سم شيميايي آرسنيک موجود در درياچه کاليفورنيا استفاده مي‌کنند.

به گزارش(ايسنا)، منطقه خوزستان، اين موجودات ذره بيني با استفاده از اين مواد شيميايي بزرگ مي‌شوند و توليد مثل مي‌کنند.

دانشمندان تاکنون ادعا مي‌کردند که زندگي روي کره زمين مرهون کربن، هيدروژن، نيتروژن، اکسيژن، فسفر و سولفور است، اما يافته‌هاي جديد اين دانش را تغيير داد.

مدير انجمن هيات علمي ناسا گفت: اين يافته‌ها فقط تعريف ما را از زندگي گسترده‌تر کرد. همچنان که ما تلاش‌هايمان را در جهت يافتن نشانه‌هايي از زندگي در منظومه شمسي پيش مي‌بريم، بايد تفکرمان را نيز به همان ميزان گسترده‌تر کنيم.

کارگاه استخراج تقویم در شهر ری

 کارگاه استخراج تقویم شمسی پارسی با حضور استاد محمد رضا صیاد در روز چهارشنبه 17 آذر 1389 در مرکز نجوم شهر ری برگزار می شود. در این کارگاه یک روزه پیدایش و سیر تحول تقویم هجری شمسی، روشهای استخراج تقویم، روش نرم افزاری و ... به شرکت کنندگان آموزش داده می شود.


علاقه مندان جهت ثبت نام می توانند همه روزه با مراجعه به دفتر مرکز ستاره شناسی شهر ری به آدرس  شهر روی، آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) - مرکز ستاره شناسی و یا با شماره 55951286 تماس حاصل نمایند.

 

 /images/stories/1389/101082.jpg

 

با قرآن

مطلبي رو در باره قرآن در وب يكي از دوستان خواندم شما هم با خواندن آن ......؟؟؟

(قرآن ! من شرمنده توام – دکتر شریعتی)



قرآن ! من شرمنده توام اگر از تو آواز مرگی ساخته ام که هر وقت در کوچه مان آوازت بلند می شود همه از هم می پرسند " چه کس مرده است؟ "


 چه غفلت بزرگی که می پنداریم خدا ترا برای مردگان ما نازل کرده است .


قرآن ! من شرمنده توام اگر ترا از یک نسخه عملی به یک افسانه موزه نشین مبدل کرده ام .


یکی ذوق می کند که ترا بر روی برنج نوشته،‌ یکی ذوق میکند که ترا فرش کرده ،‌یکی ذوق می کند که ترابا طلا نوشته ، ‌یکی به خود می بالد که ترا در کوچک ترین قطع ممکن منتشر کرده و …  آیا واقعا خدا ترا فرستاده تا موزه سازی کنیم ؟


قرآن! من شرمنده توام اگر حتی آنان که تو را می خوانند و ترا می شنوند ،‌ آن چنان به پایت می نشینند که خلایق به پای موسیقی های روزمره می نشینند .. اگر چند آیه از تو را به یک نفس بخوانند مستمعین فریاد می زنند ” احسنت …! ” گویی مسابقه نفس است …


قرآن !‌ من شرمنده توام اگر به یک فستیوال مبدل شده ای حفظ کردن تو با شماره صفحه ،خواندن تو آز آخر به اول ،‌یک معرفت است یا یک رکورد گیری؟ ای کاش آنان که ترا حفظ کرده اند ، ‌حفظ کنی ، تا این چنین ترا اسباب مسابقات هوش نکنند .


خوشا به حال هر کسی که دلش رحلی است برای تو .


آنان که وقتی ترا می خوانند چنان حظ می کنند ،‌ گویی که قرآن همین الان به ایشان نازل شده است. آنچه ما با قرآن کرده ایم تنها بخشی از اسلام است که به صلیب جهالت کشیدیم

مباهله

مباهله، گواه روشن حقانيت اهل‌بيت علیهم السلام

وقتي پيامبر(ص) خدا با توكل به ايمان ناب و استوارشان تنها با چهار نفر از خاصان ونزديكانشان در مقابل ديدگان همه مباهله را پذيرفتند بيش از پيش حقانيت دين اسلام  در دعوت به پرستش خداي يكتا و دوري از شك و ترديد بر همگان به ويژه اعراب و مسيحيان آشكار گشت و..


اعمال و دعای روز مباهله (مفاتیح الجنان)


و در اين روز نيز حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام در حال ركوع انگشترى خود را به سائل داد و آيه اِنَّما وَلِيُّكُمُ اللّهُ در شانش نازل شد و بالجمله اين روز روز شريفى است و در آن چند عمل وارد است :
اوّل : غسل
دوّم : روزه
سوّم : دو ركعت نماز و آن مثل روز عيد غدير است در وقت و كيفيّت و ثواب و آية الكرسى كه در نماز مباهله است تا هُمْ فيها خالِدُونَ است.



شبیه سازی سرگذشت همسایه کهکشان راه شیری

سرگذشت همسایه کهکشان راه شیری شبیه سازی شد!

سرگذشت همسایه 
کهکشان راه شیری شبیه سازی شد
همشهری آنلاین:
اخترشناسان اعلام کردند نزدیک‌ترین همسایه کهکشانی راه شیری یعنی آندرومدا زمانی متولد شده که دو خرد کهکشان با یکدیگر برخورد کرده‌اند

اگر قصد داشته باشید نگاهی به همسایه کهکشان راه شیری بیاندازید، امشب زمانی مناسب خواهد بود. تنها کافی است که نگاهی به آسمان جنوبی بیاندازید تا درخشش سیاره مشتری را به چشم ببینید، سپس نگاه خود را به سمت بالای سیاره هدایت کنید تا ستاره‌های پگاسوس، اسب بالدار را در میان کهکشان آندرومدا شاهد باشید.

این کهکشان زیبا یکی از نزدیک‌ترین همسایه‌های راه شیری است که به تازگی اخترشناسان را به کشف گذشته مبهم خود ترغیب کرده است و محققان تیمی بین المللی برای پی بردن به گذشته نامشخص این کهکشان از شبیه سازی رایانه‌ای استفاده کرده و روند تکامل این کهکشان را طی گذشت زمان شبیه سازی کردند. نتایج این شبیه سازی‌ها نشان می‌دهد در حدود 9 میلیارد سال پیش دو کهکشان کوچک با یکدیگر برخورد کرده و طی 5.5 میلیارد سال گذشته به شکلی ثابت در یکدیگر ترکیب شده‌اند.

به گفته اخترشناسان در حالی که تا کنون امکان ردیابی دور افتاده‌ترین کهکشان‌ها، حتی کهکشان‌هایی که در لبه جهان هستی واقع شده‌اند به وجود آمده است، اطلاعاتی که درباره نزدیک‌ترین همسایه‌های راه شیری که به گروه کهکشان‌های محلی شهرت دارند، در اختیار انسان قرار دارد بسیار محدود و ناقص است.

گروه محلی شامل 40 کهکشان است که بزرگترین‌های این گروه را کهکشان‌های راه شیری و سپس آندرومدا تشکیل می‌دهند. به گفته اخترشناسان بسیاری از دانشمندان بر این باور بودند که آندرومدا در نتیجه ترکیب کهکشانی بزرگی شکل گرفته است، با این حال این فرضیه تا کنون مورد آزمایش قرار نگرفته و تاریخی برای آن تعیین نشده بود.

کهکشان آندرومدا

یافته‌های جدیدی که از گذشته کهکشان آندرومدا به دست آمده است می‌تواند تمامی دانش انسان را درباره گروه محلی متحول کند که در نتیجه این تحول دیدگاه می‌تواند بر روی دیدگاهی که از میزان ماده تاریک در کهکشان‌ها به وجود آمده نیز تاثیر بگذارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اخترشناسان در رصد خانه پاریس با استفاده از شبیه سازی رایانه‌ای توانستند خاص‌ترین ویژگی‌های آندرومدا را از قبیل صفحه‌ای وسیع و باریک از غبار و گاز، برآمدگی عظیم مرکزی، صفحه کهکشانی عظیم الجثه و رشته‌ای طولانی از ستاره‌های سالخورده را نیز شبیه سازی کنند.

این شبیه سازی که در رصدخانه اخترشناسی ملی چین و رصدخانه پاریس انجام گرفته می‌تواند از گذشته کهکشان راه شیری نیز اطلاعات زیادی جمع آوری کند. دانشمندان فرانسوی برای شبیه سازی ستاره‌ها، گازها و ماده تاریک از هشت میلیون ذره استفاده کرده‌اند.

کهکشان هاي عظيم در جهان نوزاد، متولد شده‌اند

کهکشان هاي عظيم در جهان نوزاد، متولد شده‌اند

گروهي از ستاره شناسان آمريکايي دريافتند که کهکشان هاي عظيم زماني شکل گرفته اند که جهان تنها بين 1.5 تا 2 ميليارد سال از عمر خود را پشت سر گذاشته بود. به گزارش مهر ، اخترشناسان دانشگاه «تافتس» در تحقيقات خود کشف کردند .

کهکشان هاي تازه شناسايي شده اي که جرم آنها حدود 5 تا 10 برابر جرم کهکشان راه شيري است زماني ايجاد شده اند که جهان هنوز در مرحله نوزادي بوده و تنها بين 1.5تا 2 ميليارد سال از حيات خود را گذرانده بوده است. اين تحقيقات نشان مي دهد که بعضي از کهکشان هاي بسيار عظيم جهان ميلياردها سال قبل از آنچه که تاکنون تصور مي شد متولد شده اند. اين ستاره شناسان در اين خصوص توضيح دادند:«ما تعداد نسبتا زيادي از کهکشان هاي بسيار عظيم و بي نهايت درخشان را پيدا کرديم که حدود 12 ميليارد سال قبل يعني زماني که جهان بسيار جوان بود وجود داشته اند. اين نتايج با پيش بيني هاي اخيري که برپايه مدل هاي تشکيل و تکامل کهکشان ها استوار شده اند به وضوح در تضاد است. در حقيقت اين مدل هاي فيزيکي به سختي مي توانند در خصوص رصدهاي ما توضيح دهند». اين دانشمندان همچنين به کشف شگفت انگيز ديگري نيز دست يافتند که نشان مي دهد .

بيش از 80 درصد از اين کهکشان هاي عظيم بسيار نور مادون قرمز بسيار درخشاني دارند که اين نشان مي دهد اين کهکشان ها بسيار فعال هستند و به احتمال بسيار زياد در فاز رشد قرار دارند. اين محققان تاکيد کردند که به احتمال زياد علت اين نور زياد ستارگان جديدي باشند که در انفجارهاي درون گرد و غبار بين ستاره اي در فاز تشکيل هستند. انتقال به سرخ در نيمي از اين کهکشان هاي عظيم که در فاصله نزديکتري قرار دارند برابر با 2.6 است. اين انتقال سرخ با زماني که جهان در سن 2.5 سالي قرار داشت انطباق دارد که اين نشان مي دهد که اين کهکشان هاي نزديکتر در زماني تشکيل شده اند که جهان کمي بزرگتر شده بوده است.

انتقال به سرخ، پديده اي است که در آن نور گسيل شده از يک جرم به سمت طول موج قرمز که در پايين ترين بسامد نور مرئي قرار دارد منتقل مي شود.

کاسینی دوباره فعال شد

خبر خوش برای کسانی که در انتظار عکاسی و خبر های جالب از ارباب حلقه های هستند!!!!!


همه میدانید که سفینه مدارگرد اکتشافی کاسینی که سالهاست بدور زحل و اقمار آن در گردش است و هر از چند گاهی تصاویر بسیار جالبی را از این منظومه کوچک در داخل منظومه شمسی به ما میفرستد، به علت مشکلات تکنیکی تا 24 نومبر یعنی دیروز متوقف شده بود.

حالا مرکز کنترل این سفینه در مقر ناسا خبر دادند که تمام ابزار و دستگاه های علمی این مدارگرد به حالت قبلی برگشته و کاسینی هم با توانایی لازم به درستی فعالیت های خود را از سر گرفته است. پس به نظر میرسد که کاسینی در وضعیت سلامتی خوب قرار دارد و هیچگونه مشکل یا تداخلی در سیستم هدایت و کامپیوتر اطلاعات دیده نمی شود.


مدیران این مأموریت فضایی انتظار دارند کاسینی طی هفته های آینده با عبور از کنار انسلادوس و دیگر اقمار زحل  جریان کاملی از اطلاعات تازه را برای دوستداران تهیه نماید.

دو تصویر متفاوت ناسا از "سحابی توپ بلوری" منتشر شد

دو تصویر متفاوت ناسا از "سحابی توپ بلوری" منتشر شد

دو تصویر متفاوت 
ناسا از

ناسا به تازگی دو تصویر را از یک سحابی منتشر کرده است که اولی با یک تلسکوپ نوری زمینی و دومی با تلسکوپ فضایی مادون قرمز وایز گرفته شده است

این سحابی که با شناسه Ngc 1514 و نام "سحابی توپ بلوری" شناخته می‌شود در فاصله 800 سال نوری از زمین در صورت فلکی ثور واقع شده است.

این سحابی زمانی شکل گرفته است که دو ستاره مرده یک منظومه ستاره‌ای دوتایی لایه‌های خارجی‌تر مواد خود را همانند نوعی سوخت به بیرون پرتاب کردند و به آهستگی تمام ذخیره ماده آنها تمام شد.

این اشکال حلقه مانند زمانی که ستاره‌ها توده ماده خود را به بیرون پرتاب کردند تشکیل شده‌اند.

به تازگی ناسا دو تصویر را منتشر کرده است که تصویر سمت چپ در طول موج نور مرئی و توسط یک تلسکوپ نوری بر روی زمین گرفته شده درحالی که تصویر سمت راست حاصل فعالیت یک دستگاه مادون قرمز است که بر روی تلسکوپ ماهواره‌ای وایز قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان ناسا در این خصوص توضیح دادند: "این جرم آسمانی از بیش از 200 سال قبل مورد مطالعه قرار گرفته است اما تصویری که وایز تهیه کرده بسیار شگفت انگیز است و جزئیات بسیار دقیقی را نشان می‌دهد. به طوریکه در این تصویر می‌توان به وضوح دو حلقه را که بین آنها ماده خارج شده از ستاره‌ها به رنگ فلورسانت نمایان شده است را مشاهده کرد."


کمربند گمشده سیاره مشتری پیدا شد!

کمربند گمشده سیاره مشتری پیدا شد!

کمربند گمشده 

سیاره مشتری پیدا شد


سطح آرام و صاف دریا را تصور کنید که ناگهان زیردریایی عظیمی از اعماق آب سربرآورد و آن را بشکافد. اتفاق مشابهی در سطح مشتری به وقوع پیوسته و ستونی پرتلاطم مسیر خود را به جو فوقانی باز کرده است.

ستونی پرتلاطم در ناحیه استوای جنوبی مشتری، مسیر خود را به جو فوقانی این سیاره باز کرده تا ظهور دوباره کمربند گمشده مشتری را نوید دهد.

سیاره مشتری به نوارهای رنگی موازی سطح آن مشهور است. نوارهای تیره‌رنگ که کمربند نامیده می‌شوند، دمای بالاتری دارند و مربوط به جو داخلی مشتری هستند؛ درحالی‌که نوارهای روشن که ناحیه خوانده می‌شوند، ابرهای بسیار مرتفعی هستند که به خاطر فاصله زیاد از مشتری، دمایشان پایین است.

به گزارش آسمان پارس، طی چهارصدسالی که از نخستین رصد سیاره مشتری با تلسکوپ (توسط گالیله) می‌گذرد، تغییر فاحشی در ترتیب این کمربندها و ناحیه‌ها اتفاق نیفتاده بود؛ اما در اردیبهشت امسال بود که کمربند استوای جنوبی مشتری ناگهان ناپدید شد! برخی کارشناسان حدس زدند ابرهای مرتفع سرد، این کمربند را پوشانده‌اند و پس از مدتی، دوباره از مقابل آن کنار می‌روند.

نخستین نشانه‌های بازگشت کمربند گمشده هفته گذشته آشکار شد، وقتی منجمین توانستند با تلسکوپ‌های بزرگ، لکه‌ای کوچک را در منطقه کمربند استوای جنوبی تشخیص دهند. پس از گذشت 5 روز، این لکه به قدری بزرگ شده که حتی با تلسکوپ‌های کوچک آماتوری نیز می‌توان آن را تشخیص داد. حال باید منتظر ماند و دید کمربند گمشده چه‌وقت به حالت قبلی خود باز خواهد گشت.

همشهري آنلاين