ناسا موفق به پرتاپ نانوماهواره از يك ميكروماهواره در فضا شد!
ناسا براي نخستين بار، يك نانو ماهواره را با موفقيت از يك ميكروماهواره آزاد پرواز به فضا پرتاب كرد.
به گزارش (ايسنا) در اين عمليات كه ششم دسامبر رخ داد، نانو ماهواره «NanoSail-D » از ماهواره «FASTSAT » براي نمايش توانايي ناسا در استقرار يك «كيوبست» (ماهواره كوچك مكعبي شكل)، از يك ميكروماهواره مستقل در فضا جدا شد.
نانو ماهوارهها يا كيوبستها معمولا از طريق سيستمي موسوم به استقرار دهنده مداري پلي-پيكو ماهواره (P-POD) پرتاب و مستقر ميشوند كه اين سيستم بر روي وسيله پرتاب بطور مستقيم نصب شده است.
به گزارش ايسنا اين اولين باري است كه ناسا سيستم P-POD را روي يك ميكرو ماهواره براي پرتاب يك كيوبست سوار كرده است.
FASTSAT كه مجهز به شش نمونه محموله علمي و فناوري شامل ماهواره NanoSail-D است، روز جمعه 19 نوامبر از جزيره كدياك در آلاسكا به فضا پرتاب شد.
پرتاب موفق NanoSail-D نشان دهنده توانايي عملياتي FASTSAT به عنوان يك وسيله مستقل مقرون بصرفه براي قرار دادن ايمن محموله كيوبست در مدار است.
در صورتيكه استقرار با موفقيت صورت بگيرد، NanoSail-D با توجه به شرايط جوي بمدت 70 تا 120 روز در مدار پايين زمين خواهد ماند.
با سلام وبلاگی که پیش روی شماست وبی است با اطلاعات علمی با توجهی خاص به علم نجوم!